فرق درایر تبریدی و جذبی
در چه شرایطی استفاده از درایر تبریدی توصیه می‌شود؟

درایر تبریدی نقطه شبنم مثبت دارد یا به عبارت دیگر؛ بالای صفر می‌باشد. یعنی دمای اواپراتور درایر بالای صفر درجه سانتی گراد می‌باشد.
این دستگاه مناسب فصول گرم می‌باشد که دمای هوای محیط بالا بوده و دمای نقطه شبنم یا همان dew point مثبت می‌باشد.
دمای نقطه شبنم را می‌توان از نمودار سایکرومتریک یا از سایت‌های هواشناسی استخراج کرد.
همچنین این دستگاه مناسب جاهایی می‌باشد که محیط شرجی و گرم می‌باشد مثل شمال و سواحل دریای خزر یا جنوب ایران.
لازم به ذکر است دمای نقطه شبنم در محیط‌های گرم و شرجی اکثرا بالای صفر می‌باشد که درایر تبریدی بهترین عملکرد در این آب و هوا را دارد.
در متن بالا از نظر جغرافیا و از نظر دمای محیط بررسی کردیم که که در چه شرایطی می‌توانیم از خشک کن تبریدی استفاده کنیم.
حال به بررسی نقاط فنی موضوع استفاده از این نوع دستگاه می‌پردازیم.
معمولا در جاهایی که از کمپرسور استفاده می‌شود بایستی جهت جلوگیری از صدمات وارد شده به شیرآلات پنوماتیکی – جکهای پنوماتیکی – خط لوله هوای فشرده – محصول نهایی (مخصوصا صنایع شیشه – فلزات و رنگ) از درایر استفاده کنیم.
لازم به ذکر است به صورت تقریبی و در بهترین شرایط درایرهای تبریدی قادر به حذف 70٪ رطوبت از هوای فشرده هستند که این میزان از رطوبت گیری قابل توجه می‌باشد.
در بسیاری از صنایع همین میزان از کیفیت هوا کافی می‌باشد و ما می‌توانیم بگوییم در اکثر صنایع استفاده از درایرهای تبریدی کافی می‌باشند.
ولی در بعضی از صنایع میزان رطوبت‌گیری یا بهتر بگوییم درصد بالای خشکی هوا بسیار حائز اهمیت بوده که درایر تبریدی جوابگوی این صنایع نبوده و راهکارهای دیگری را باید پیش رو بگیریم که در ادامه مقاله توضیحات کامل را خواهیم داد.

درایر جذبی
این نوع درایر مناسب فصول سرد و یا جاهایی است که آب و هوایی سرد دارند.
در فصلهایی که دمای محیط به منفی می‌رسد نقطه شبنم نیز منفی شده و عملا در این شرایط کارایی درایر تبریدی پایین آمده که در این شرایط اگر ماشین آلات مورد استفاده به رطوبت خیلی حساس باشند بایستی از درایر جذبی استفاده کنیم.
از یک طرف دیگر بعضی صنایع مانند صنایع شیشه – ذوب فولاد و مس به جزیی ترین قطرات رطوبت در هوای فشرده بسیار حساس هستند که در این شرایط؛ فارق از مسائل نقطه شبنم و فصل سرد و ... بایستی از خشک کن جذبی استفاده کنیم.
در صنایع متوسط از خشک کنهای جذبی با نقطه شبنم 20- درجه سانتی گراد استفاده می‌کنند و در صنایع بسیار حساس تا نقطه شبنم 70- درجه سانتی‌گراد استفاده می‌کنند.
درایرهای جذبی در دو تیپ هیتردار و بدون هیتر یا هیت لس (heat less) طراحی و ساخته می‌شوند در بعضی مواقع به درخواست مشتری طراحی می‌شود و در شرایط بسیار حساس بایستی توسط سازنده از نوع هیتردار استفاده گردد.
لازم به ذکر است در صنایع بزرگ؛ مخصوصا کارخانجات شیشه از هر دو نوع درایر تبریدی و جذبی در خط هوای فشرده استفاده میگردد و به نوعی مکمل هم می‌باشند.

دستگاه تهویه مطبوع در اقلیم گرم و خشک: ضرورت و راهکار
اقلیم گرم و خشک با تابستان‌های طاقت‌فرسا و زمستان‌های خنک، نیاز به سیستم‌های تهویه مطبوع کارآمد را بیش از پیش آشکار می‌کند. انتخاب سیستم مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی، رطوبت، مساحت محیط و نیازهای ساکنین، از اهمیت بالایی برخوردار است.